Aan projecten heb je niets…echt helemaal niets.

Je doet een project omdat je iets wil en daarvoor iets nieuws nodig hebt. Beetje vaag allemaal?

Projecten leveren producten op. Op zich kun je daar nog niets mee. Je zult er actief mee aan de gang moeten. Een nieuw CRM systeem levert nog geen klanten op, maar stelt je in staat om die makkelijker te verkrijgen. En door een fitnessapparaat aan te schaffen val je niet af. (Al zijn die dingen best zwaar, dus wellicht wel een beetje).

Wat projecten maken zijn ‘enablers’ en door die te gebruiken ontstaan de ‘benefits’. Of in gewoon Nederlands: projecten maken het mogelijk om beter te worden. Om baten te genereren. Dat doen ze dus niet zelf en de meeste baten komen pas lang nadat het project klaar is.

Een projectmanager is dus niet verantwoordelijk voor de baten. Dat zijn we zelf door wat het project maakt ook echt te gaan gebruiken.

De business case bevat kosten en baten. Beetje vreemd in dit licht. Het zou de projectproducten en de baten moeten bevatten. De kosten zijn een afgeleide. Waarom ik dat zeg? Als je weet wat de baten je waard zijn zou je eerst op zoek moeten naar wat je daar voor nodig hebt. En vervolgens hoe je die zo goedkoop mogelijk kan krijgen.

Dit zoeken kan goed met een techniek die ‘Benefit Mapping” heet. Hiermee maak je als het ware een diagram van producten, baten en wellicht tussenproducten en tussenbaten. Je kunt dit grafisch weergeven met vertakkingen zodat een ‘Benefit Tree’ ontstaat. En omdat daar veel saaie plaatjes van bestaan heb ik een echte boom gebruikt.